Dan Ariely
Szczera prawda o nieuczciwości

Autor bestsellerów dziennika „New York Times”, Potęga irracjonalności i Zalety irracjonalności, powraca ze skłaniającą do refleksji książką, która podważa nasze przekonania na temat uczciwości i zmusza nas, żebyśmy byli ze sobą szczerzy.

Czy ryzyko wpadki wpływa na naszą skłonność do oszustwa?

W jaki sposób firmy torują drogę oszustwu?

Czy współpraca czyni nas bardziej, czy mniej uczciwymi?

Czy religia sprawia, że stajemy się bardziej uczciwi?

 

                Większość ludzi uważa się za uczciwych, ale tak naprawdę wszyscy oszukujemy. Od Waszyngtonu po Wall Street, od klasy szkolnej po miejsce pracy – nieetyczne zachowania są wszechobecne. Nikt nie jest na nie odporny – niezależnie od tego, czy chodzi o białe kłamstwo, mające nas uchronić przed kłopotami, czy też o zawyżenie wydatków w sprawozdaniu. W Szczerej prawdzie o nieuczciwości Dan Ariely, nagradzany autor bestsellerów, pokazuje, dlaczego w jednych sprawach łatwiej jest kłamać niż w innych; że ryzyko przyłapania ma mniejsze znaczenie dla tego, czy oszukujemy, niż nam się wydaje; oraz w jaki sposób praktyki biznesowe torują drogę nieetycznym zachowaniom – umyślnie lub mimo woli. Ariely analizuje mechanizmy nieetycznego zachowania w życiu osobistym i zawodowym oraz w świecie polityki i pokazuje, w jaki sposób wpływają one na nas wszystkich, nawet jeśli uważamy się za ludzi o wysokich standardach moralnych. Nie wszystko jednak stracone. Ariely pokazuje również, co sprzyja naszej uczciwości, wskazując nam drogę do osiągnięcia wyższego poziomu etycznego w życiu codziennym.

                Szczera prawda o nieuczciwości, pełna osobistych spostrzeżeń i fascynujących odkryć naukowych, zmieni sposób, w jaki spostrzegamy samych siebie, swoje postępowanie oraz innych ludzi.

„Wybitna” – „New York Times”

 

Ariely podnosi poprzeczkę. (…) Jego pisarstwo odznacza się nadzwyczajnym połączeniem werwy i roztropności.

                                                                                                                                             – „Washington Post”

 

 

„Doskonałe podsumowanie życzliwego, wyrozumiałego klimatu moralnego naszych czasów”

– David Brooks, „The New York Times”

 

DAN ARIELY jest profesorem psychologii i ekonomii behawioralnej na Uniwersytecie Duke. Jest założycielem i dyrektorem Center for Advanced Hindsight (Centrum Zaawansowanej Wiedzy po Fakcie). Jego prace prezentowano w wielu uznanych tytułach prasowych, takich jak „New York Times”, „Wall Street Journal”, „Washington Post”, „Boston Globe” i inne. Dan Ariely mieszka w Durham w Południowej Karolinie ze swoją żoną Sumi i dwojgiem twórczych dzieci, Amitem i Netą.

 

 

Ariely podnosi poprzeczkę. W coraz bardziej zatłoczonej dziedzinie kognitywistyki i ekonomii behawioralnej jego pisarstwo odznacza się nadzwyczajnym połączeniem werwy i roztropności.

                                                                                                                                             – „Washington Post”

 

Pomyślałem, że książka [Ariely’ego] jest znakomitym podsumowaniem życzliwego, wyrozumiałego klimatu moralnego naszych czasów.

                                                                                                              – David Brooks, „The New York Times”

 

Zdumiała mnie wszechobecność drobnych krętactw i nieuczciwości oraz to, że łącznie mogą być one dużo bardziej szkodliwe niż spektakularne oszustwa. To najbardziej interesująca i pożyteczna spośród książek Dana Ariely’ego.

                                                                                              – Nassim Nicholas Taleb, autor Czarnego łabędzia

 

Każdy, kto kłamie, powinien przeczytać tę książkę, a ci, którzy twierdzą, że nie kłamią, są kłamcami. Dlatego oni również powinni ją przeczytać. To fascynująca, mądra i zabawna książka, dzięki której staniesz się lepszym człowiekiem.

                                               – A.J. Jacobs, autor książek The Year of Living Biblically i Drop Dead Healthy

 

Dan Ariely w zachwycający, pomysłowy sposób opisuje, jak ludzie poszukują równowagi między prawdą a oszustwem, aby stworzyć rzeczywistość z wyobrażeń opartych na życzeniowej ślepocie. Dzięki lekturze tej książki lepiej zrozumiesz własną moralność, a także moralność ludzi, których znasz.

– Mehmet Oz, prodziekan i profesor chirurgii na Uniwersytecie Columbia, gospodarz programu „The Dr. Oz Show”

 

Kreatywność autora jest widoczna na każdej stronie. (…) Książka ta, obfitująca w pełne życia opisy impulsów, które skłaniają wielu ludzi do oszustwa, jest źródłem wnikliwej wiedzy na temat sposobów, w jakie wszyscy chodzimy na etyczne skróty, zachowując przy tym obraz siebie jako ludzi wysoce moralnych.

                                                                                                                                                             – Time.com

 

Urzekająca i przenikliwa. (…) W charakterystycznym dla siebie, żywiołowym i swobodnym stylu Ariely zgłębia zagadkę ludzkiej (nie)uczciwości w nadziei na odkrycie sposobów, które pomogą nam kontrolować własne zachowanie i osiągać lepsze wyniki.

                                                                                                                                             – „Publishers Weekely”

 

Ariely pisze w konwersacyjnym stylu, który może się kojarzyć ze sposobem prowadzenia zajęć przez popularnego nauczyciela, dostarczając przy tym czytelnikom praktycznej wiedzy na temat tego, co kształtuje naszą moralność (lub jej brak).

                                                                                                                                                             – „Kirkus Reviews”

 

Ariely pisze z wielką wnikliwością, a jego poczucie humoru ujawnia się na każdej stronie tej książki. To przystępna lektura dla każdego, kto chce poznać psychologiczne i ekonomiczne przyczyny nieuczciwości.

                                                                                                                                                             – „Library Journal”

 

Ariely wypełnił swoją książkę zabawnymi przykładami tego, jak psychologia oszustwa wpływa na nasze życie codzienne.

                                                                                                                                                             – Bloomberg.Com

 

Odwołując się do serii znakomitych eksperymentów, Ariely udowadnia, że chociaż wszyscy pragniemy uważać się za uczciwych, ulegamy nieodpartej pokusie czerpania korzyści z oszustwa, co nie przeszkadza nam uważać siebie za „uczciwych, wspaniałych ludzi”. (…) Klarowna i zwięzła jak zawsze. (…) Lektura obowiązkowa dla polityków i finansistów z Wall Street.

                                                                                                                                                             – Booklist

Autor: Dan Ariely

Tytuł: SZCZERA PRAWDA O NIEUCZCIWOŚCI

Podtytuł: Jak okłamujemy wszystkich, a zwłaszcza samych siebie

Przekład: Agnieszka Nowak-Młynikowska

Stron: 300

Premiera: marzec 2017